dimecres, 16 de desembre del 2015

Vies, ponts, aqüeductes, claveguera, muralles i fortificacions.

VIES I PONTS
L’amplada de les calçades era de 5 o 6 metres i més o menys amb voreres. També tenien un paviment de mig metre de fondaria i la part superior estava formada per lloses.
Les distàncies s'assenyalaven amb unes petites columnes de pedra, clavades a terra
cada mil passes (1.500 metres aproximadament), que es deien mil·liaris i també hi figurava la distància recorreguda, i el nom de l’emperador o del magistrat que havia manat construir o reparar la calçada,
Al fòrum de Roma es trobava el mil·liari zero, el miliarium aureum d’on sortien
les calçades importants;
Al llarg de les calçades importants hi havia unes parades o posades,

anomenades mansiones;.

Els romans van desenvolupar una tècnica que avui encara és admirable per la seva perfecció i solidesa.
La base del pont era un arc profund, en realitat una volta curta de mig canó, de
blocs de pedra ben treballats, sense argamassa a les juntures. Damunt seu hi havia
una calçada plana, de cinc o sis metres d’ample, amb voreres. 






AQÜEDUCTES I CLAVEGUERA
Els romans per mitjà d’aqüeductes captaven les aigües dels rius o de les fonts.
Els aqüeductes consistien en un canal amb les parets ben impermeabilitzades
que, normalment, anava arran de terra, però que, de vegades, havia de sal-
var grans desnivells. Per tal de resoldre aquest problema els romans van inventar un
tipus de ponts de diversos pisos d’arcades, construïts unes vegades amb pedra,
altres vegades amb opus mixtum.

.Les galeries subterrànies estava reforçades amb voltes de mig canó que coincidia amb les de les vies urbanes. Les aigües utilitzades a les cases, les termes i les fonts, així com les de la pluja, desembocaven allà. Solien anar a parar a un riu proper o al mar.




MURALLES I FORTIFICACIONS 
Les tècniques i els materials de construcció de les muralles romanes eren diferents  segons
la zona i l’època de construcció. L’amplària solia ser suficient per al pas de
carruatges i màquines de guerra i estaven flanquejades per un nombre variable de
portes monumentals amb pas separat per a vehicles i per a persones. Els panys de
paret entre porta i porta estaven reforçats per torres de planta semicircular. Panys i torres es construïen omplint una «caixa» feta de pedres picades ben treballades amb una sòlida argamassa de pedres, terra i runes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada